حراج میز شطرنج جدال قرن

پایگاه همدان شطرنج

به گزارش پایگاه شطرنج، بنیاد "برون راسموسن" در کپنهاگ دانمارک اعلان نمود که میز،صفحه و مهره و ساعت استفاده شده در مسابقه قهرمانی جهان در ریکیاویک 1972 به مزایده گذاشته می شود.قیمت اعلام شده برای این اقلام 1،800،000 کرون ، معادل 241،000 یورو و 324،000 دلار آمریکا می باشد. 

جدال قرن

 

"بابی فیشر" در برابر "بوریس اسپاسکی"- به مناسبت چهلمین سالگرد جدال قرن

بزرگترین رویداد شطرنج جهان در تابستان 1972 برگزار شد.در این مسابقه "بوریس اسپاسکی" از روسیه به عنوان مدافع عنوان قهرمانی به مصاف "بابی فیشر" آمریکایی رفت.

این مسابقه در ریک یاویک ایسلند و در بحبوحه جنگ سرد برگزار و به عنوان نماد تقابل سیاسی دو ابرقدرت دنیا قلمداد شد.این مسابقه با پیروزی دراماتیک "بابی فیشر" در حالی به پایان رسید که وی اولین آمریکایی تا به امروز می باشد  که به این عنوان دست یافته است. 

مزایده صفحه و مهره اسطوره ای

 

به مناسبت چهلمین سالگرد این رویارویی بزرگ،بنیاد "برون راسموسن" در کپنهاگ اعلان نموده است که تابستان آتی صفحه ومهره مورد استفاده در این مسابقه افسانه ای در ریکیاویک 972 را به مزایده خواهد گذاشت.

صفحه و مهره ای که برای مزایده در نظرگرفته شده است در بازی سوم  و بنا به  تقاضای "بابی فیشر" و در اتاقی همجوار با سالن اصلی مسابقه و بدور از پوشش دوربینها مورد استفاده قرار گرفت.صفحه و مهره اصلی که ویژه این مسابقه از سنگ مرمر تهیه شده یود در بازیهای اول،سوم،چهارم و ششم مورد استفاده قرار گرفت.

"بابی فیشر" در این مسابقه در مواردی بشدت معترض بود،استفاده از صفحه سنگی،اندازه خانه های صفحه و حضور دوربینها از جمله این موارد بود.وی تقاضا کرد که باید به خواسته هایش جامه عمل پوشانده شود و تا هنگامی که این خواسته ها اجابت نشود برای بازی دوم حاضر نخواهد شد.در نهایت بازی دوم بدون حضور "فیشر" آغاز شد و نتیجه به نفع "اسپاسکی" منظور شد.در حالی که نتیجه 2-0 به نفع "اسپاسکی" بود، بسیاری بر این اعتقاد بودند که مسابقه ناتمام خواهد ماند و "فیشر"، ایسلند را ترک خواهد کرد. به هرحال "فیشر" با بازی دراتاقی مجاور سالن اصلی و بدون حضور دوربینها و خبرنگاران و در صفحه و مهره ای که به مزایده گذاشته شده است ،موافقت کرد.اما در ادامه "هنری کسینجر" نخست وزیر وقت ایالات متحده ،"بابی فیشر" را ترغیب به مغلوب کردن "اسپاسکی" نه تنها به تحت عنوان یک رقابت ورزشی، بلکه به عنوان گرایشهای سیاسی حول آن، نمود.

 

صفحه و مهره سنگی با صفحه و مهره ای که در بازی سوم به کار برده شده بود معاوضه شد و از بازی هفتم تا بیست و یکم بازیهای بر روی این صفحه و مهره که به مزایده گذاشته شده است، انجام شد.این صفحه و مهره چوبی فصل جدیدی را در جنگ بین دو ابرقدرت دنیا یعنی آمریکا و روسیه باز کرد.در پایان این صفحه توسط دو هماورد،"بابی فیشر" و "بوریس اسپاسکی" به امضاء رسید.

مهره های به مزایده گذاشته شده به طرح اصل معاصرمهره های استانتون می باشد و پس از تعطیلی موقت مسابقه به عنوان مهره های تمرینی مورد استفاده قرار گرفت.همچنین ساعت شطرنج بازیهای از سال 1972 می باشد و به احتمالاً در طول بازیهای تمرینی مورد استفاده قرار گرفته است.

میز شطرنج و دو میز کناری آن توسط طراح "گونار مگنوسون" ایسلندی انجام شده است و به دلیل زیبایی در طراحی زبانزد است.دو میز کناری میز اصلی درست پس از مسابقه معروف ساخته شد و همسان با میز اصلی می باشد.این میز یکبار دیگر در مسابقه کاندیدای قهرمانی جهان،ریکیاویک  1977 ،بین "بوریس اسپاسکی" و "ولاستیمیل هورت"  مورد استفاده قرار گرفت.

اولین میز شطرنج "گونار مگنوسون"  در طول مسابقات به جز بازی سوم  مورد استفاده قرار گرفت.امروز این میز به همراه صفحه مرمرین و مهره ها و همچنین ساعت شطرنج استفاده شده از بازی اول  به موزه ملی ایسلند در ریک یاویک تعلق دارد.

میز مسابقه ی مشهور جدال قرن در موزه فیشر - اسپاسکی در ریک یاویک

گزارشگر پایگاه شطرنج " آلینا لامی" این تصاویر را در بازدید از این موزه گرفته  است .

نقطه نظر یک کارتونیست از دو بازیکن در پشت میز

 

منبع : پایگاه شطرنج و برگردان از سایت شطرنجیان

www.hamadanchess.lxb.ir




لطفا نظرات ، پيشنهادات ، انتقادات و مطالب مورد نظر خود را با ما درميان بگذاريد .

اسلایدر